Tuesday 23 August 2011

JODOH

Slmt mlm dan slmt mncari lailatul qadar pd 20 mlm terakhir puasa ni, moga kita semua mndapatnya..amin..
Mlm ni ak nk cerita psl jodoh, tak sikit, tak banyak, cukup lah utk renungan kita bersama ye, dan dapat kita jdkan teladan..Ini bkan ak reka sndri tp ak dgr drpd sorg hamba Allah ni, yg selalu bersiaran di radio IKIM..

Ok, pertama, ble kita sebut psal jdoh, msti org akn slalu tye, jdoh tu, sape yg crikn?ataupun cri sndiri??tol x?xkisahlah dicari atau mencari, asalkan kita pndai mencari jdoh yang baik, insyaAllah..Jadi, kt sini ak nk ckap, jodoh yg dicari tu mmg baik, tp yg plg baik jika jodoh itu ditemui..

Kedua, sekiranya jodoh kita belum smpai, kebanyakannya org akn ckp, belum smpai seru atau tiada jodoh, btul kn?tp sebaliknya, jika kita lihat di sebalik apa yg tersirat, ia ade hkmah lain..Mgkin jodoh kita belum smpai kerana Allah tahu kita belum mampu menjadi seorg suami/isteri yang baik bg suami/isteri kita nanti. Kita perlu menjadi pasangan yg baik kpd psngn kita jika mahu psngan kita juga menjadi seseorang yg baik. Jika pasangan kita belum lg menjadi seorang yg baik, itu mgkin diri kita sndri yg belum ckup baik..huhu, byk btul baik yg ak perkatakn, hehe..

Next, utk jwpn ketiga pd yg belum bertemu jodoh ye. Allah dah ciptakn kita ini berpasangan, jadi Allah akn temukn kita dgn psngn yg sesuai atau secocok dgn kita..jika kita sndri yg tidak sabar, mgkin kita akn tersalah pilih.Dikemudian hari, kita juga yg akan menyesal dgn tindakan yg boleh mengakibatkn kita mengalami tekanan emosi...

Jadi, bg ak, xusah fikirkn sgt jika org lain dh beranak pinak, tp kita belum lg berkahwin..Itu semua urusan Allah. Kita dah cuba, jd serahkan semua nya pdNYA.. So, be hepi all of u..peach!!!

No comments:

Post a Comment